Öppna stĂ€ng menyn
En bild pÄ ett stort hus
En bild pÄ ett hus
En bild pÄ ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Vattenporfyrlek i Gamla Stan i Stockholm

Bild pÄ Vattenporfyrlek


Information om Vattenporfyrlek

Årtal: 1996
KonstnÀr: Elisabeth Ekstrand
Gjutare: OkÀnd
Material: Marmor
Lat: 59.325993  Long: 18.073272

 

Om konstverket

Konstverket är delat i två delar och gjort i marmor och porfyr. Det är utformat som en snäcka vilket en gång i tiden var ett betalningsmedel vilket passar bra då konstverket står vid entren in till Myntkabinettet.

Den över bilden visar den del av konstverket som står närmast ingången från slottsbacken och den under bilden visar den del som står närmast ingången till Myntkabinettet.

De vita delarna är från början ymnighetshorn som av kompositionella skäl är utformade som snäckor.

En liten speciell kuriosa är att vattenstrålen är avsiktligt utformad ganska liten av konstnären för att inte störa receptionen inne på Myntkabinettet.

Sockeln är gjord i profyr och är: 0,7 x 1,1 x 0,7 meter (konstverket på den övre bilden)
Storlek: Ca 0,3 x 0,2 x 0,2 meter

 

Om Elisabeth Ekstrand

Elisabeth Ekstrand studerade vid Konstfack i Stockholm 1958-1964. Hon började arbeta i sten i Italien 1979. Hennes material är carraramarmor och hennes konst kännetecknas av enkla organiska former och fragment med referenser till musik och klassisk skulptur. Hon gör även medaljer och mynt.

Offentlig utsmyckning: Kungliga myntkabinettet, Landstinget i Karlskrona, marmorreliefer i tre trappuppgångar för Boverket 1994-1995, Vattenporfylek, marmor och porfyr. Slottsbacken vid entren till Myntkabinettet i Stockholm 1996.

Representerad: Kungliga Myntkabinettet, Stockholm, Dalarna, samt Landstinget i Karlskrona. Hon ställde ut skulpturer i sten på Staffansgården i Delsbo 2002 där hon visade skulpturer i Vångagranit och mer speciella stenslag som Nero belgio och bardiglio. Vackra benämningar och en formvärld som stiliserats till musikalisk harmoni. Så heter också några av verken, Orgel och Partitur. Det motsträviga materialet tvingas att tjäna en ordnad form, ibland liknande orgelfasadens symmetriska uppställning av pipor, andra gånger mer liknande ett stenbrott i miniatyr där väggarna reser sig med tempelvärdighet och monumental kraft. Men formatet är mycket behändigt, ungefär som bordsskulpturer, kanske tänkta som modeller för större, offentliga verk och hon berättade i Tingshuset i Delsbo, om sitt uppdrag som Länskonstnär.



Test