Öppna stĂ€ng menyn
En bild pÄ ett stort hus
En bild pÄ ett hus
En bild pÄ ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Religionen i Gamla Stan i Stockholm

Bild pÄ Religionen


Information om Religionen

Årtal: 1902
KonstnÀr: Johan Axel Wetterlund
Gjutare: Otto Meyer
Material: Brons
Lat: 59.327514  Long: 18.072993

 

Om konstverket

Religionen är den skulptur av de fyra bronsgrupperna på Logårsballustraden som står näst längst i söder, näst längst till vänster om man står framför det Kungliga slottet med Strömmen i ryggen. Den östra sidan av slottet är också den kvinnliga sidan och de fyra bronsgrupperna avspeglar detta genom teman som Musiken, Religionen, Barmhärtigheten och Poesin.

Konstverket visar 3 keruber, i detta fall barn med änglavingar, där en håller i det heliga korset, en håller en get och pekar mot korset medan den tredje noterar på ett pappersark. Konstverket skapades av Johan Axel Wetterlund där han försökte imitera Jacques Philippe Bouchardons skulpturstil. Storlek är ca 1,5 x 1 x 1 meter

De fyra konstgrupperna var de sista att färdigställas under kung Oscar II:s tid (1872-1907).

Info om bilden

Bilden är fotograferad år 2016 och går att beställa i högupplöst format, bilden ovan tillhör redaktionen för www.stockholmgamlastan.se. Det går bra att ladda ner bilden för privat bruk och att använda den på egen hemsida med copyright texten intakt men inte att använda den på sociala medier, sälja eller på annat sätt förmedla den till 3:e part.

Ovan bild är behandlad i Photoshop men originalbilden är bevarad i det högupplösta formatet 2733 x 4455 pixlar i 240 dpi . I den s.k. .psd filen som vi skickar mot ersättning ingår alla lager inkl. de som ger bilden ovan utseende samt originalbilden.

 

Om Johan Axel Wetterlund

Johan Axel Wetterlund föddes i Habo i Västergötland den 15:e januari år 1857. Hans far var snickaren Johan Wetterlund (dog 1876) och mor Sofia Kristina Karp. Han växte upp med syskonen Oscar Wilhelm (1866-1913, Kyrkoherde), Augusta Carolina (1862-1931, utvandrade till USA år 1888), Carl Edwin (1868-?) och Ernst Bernhard (1871-?). År 1865 flyttade familjen från Habo till Karstorp där Johan Axel började i skolan.

Han läste senare på Slöjdskolan i Stockholm för att sedan börja som modellör hos bildhuggaren Sven Scholander. Han gjorde även en längre resa till Tyskland, Frankrike och Italien åren 1904-1905.

Wetterlund kom framförallt att arbeta som skulptur med dekorativa skulpturverk, inspirerad av den stora franska bildhuggaren Jacques Philippe Bouchardon (1711-1753). Det finns ett stort antal skulpturer av Wetterlund utanför det Kungliga slottet, samtliga 8 statyer av berömda svenska män längs den södra längan mot Slottsbacken, de 4 medaljongerna på slottsflyglarna mot Strömmen och de 4 allegoriska skulpturerna på balustraden mot Strömmen. De senare är arbeten utförda av Wetterlund med Bouchardons stil som direkt förlaga.

Han var gift med Anna Maria Wetterlund, det är okänt om de fick några barn.

Wetterlund begravdes den 1:a november år 1927 på Norra begravningsplatsen i Stockholm.

 

Om Otto Meyer

Johan Friedrich Otto Meyer var en av landets större gjutare av konstverk på sin tid.

Han föddes i Stockholm den 24:e januari år 1852 i Gamla Stan (Tyska Sanka Gertruds församling i Gamla Stan). Han far var hovlitografen Johan Fredrik Meyer (1836-1893) och hans mor var Theresa Katarina Rosenthal. Han växte upp i Klarakvarteren nära Gamla Stan. Åren 1865-1868 studerade han vid Akademien för de Fria Konsterna (FrKA) i Stockholm och senare Slöjdskolan i Stockholm 1868-1870.

Åren 1871-1872 studerade han modellering och cieselering utomlands hos statygjutarfirman Lentz & Heroldts i Nürnberg. År 1873 var han s.k. auskultant vid Kungliga gjuteriet i Wien och åren 1873-1874 praktiserade han i Stuttgart och Florens.

År 1875 återvände han till Stockholm och grundade sin egen gjuterifirma på Östermalm. År 1884 flyttade han firman till Kungsholmen och ändrade även namnet till Otto Meyer & Kompani vilket senare år 1889 ändrades till AB Förenade Konstgjuterierna och slutligen år 1900 när firman flyttade till Västmannagatan 81 fick den namnet Otto Meyers Konstmetal- och Zinkgjuteri. År 1908 blev han även utsedd till Kunglig hovleverantör. År 1919 lämnar han ansvaret för företaget till sin medarbetare Adolf Spanier. Verksamheten upphör i slutet av 1970-talet.

Den 10:e april år 1895 gifter han sig med Anna Sofia Gustafva Nilsson (1871-1953) dotter till fastighetsägaren Gustaf Magnus Nilsson och Sofia Charlotta Andersson. Han dog den 26:e september år 1933 i Stockholm

Kända statyer som Otto Meyer har gjutit i Gamla stan är: Kristina Gyllenstierna, Barmhärtigheten, Poesin, Musiken, Religionen, Dimman, Sankt Göran gruppen samt Enleveringsgrupperna.

Kända statyer som Otto Meyer har gjutit på andra ställen är t.ex:
Dramatens entréstatyer år 1904 (Stockholm).
Oxenstierna på Gustav Adolfs torg år 1906 (Stockholm).
Nils Ericson, Centralen år 1903 (Stockholm).
Asagudarna på Djurgårdsbron utställningsåret 1897 (Stockholm).
Snöcklockan på Mariatorget år 1900 (Stockholm).
Karl XV på Djurgården år 1909 (Stockholm).
Karl X Gustav på Djurgården år 1917 (Stockholm).

Karl XI år 1904 (Göteborg).
Magnus Stenbock år 1901 (Helsingborg).
Karl XI år 1897 (Karlskrona).
12 statyer vid Kiruna kyrka år 1913.
Gustav Vasa år 1903 (Mora).
Lek vid stranden år 1910 (Saltsjöbaden).
Gustav II Adolf år 1911 (Sundsvall).
Karl X Gustav år 1915 (Uddevalla).
Geijer år 1888 (Uppsala).
Polhem år 1911 (Visby).

Linné år 1891 i Chicago (U.S.A).
Statyerna vid Villa Ensi år 1912 i Helsingfors (Finland).
Det lider mot skymning år 1904 i Köpenhamn (Danmark).

Otto Meyer skall inte blandas ihop med släkten Meyer som kom till Sverige på 1630-talet och som fram till år 1797 drev landets största konst- och klockgjuteri och har gjutit en rad av de främsta konstverken under den aktiva tiden.



Test