Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Moder Svea i Gamla Stan i Stockholm

Bilden ovan finns i 3 varianter. För att se alla drar du bara med musen eller fingret till vänster eller höger på bilden.

OBS: Vill du ha bilden i lågupplöst format utan kostnad hör du av dig via vår kontaktsida så skickar vi gärna bilden du ser (utan Copyright texterna). Vi vill dock att du anger www.stockholmgamlastan.se som källa när du publicerar den på Internet. Alla bilderna finns även i högupplöst format (TIF) att köpa för en billig peng, hör av dig via vår kontaktsida så berättar vi mer.

 

Information om Moder Svea

Årtal: 1894
Konstnär: Rolf Adlersparre
Gjutare: Otto Meyer
Material: Zink
Lat: 59.323431  Long: 18.070396

 

Om konstverket

Moder Svea, är en kvinnlig person som representerar Sverige. Hon brukar framställas med svärd och sköld och ofta med ett eller två lejon. Historiskt har hon flitigt använts i nationalistisk propaganda.

Den första Moder Svea figuren skapades av Anders Lijonstedt år 1672 men det var först på slutet av 1600-talet som hon blev populär tack vare Gunno Dalstierna. Under perioden 1890 - 1960 förekom hon som motiv på ett antal svenska sedlar. Det är under denna period som Rolf Adlersparre skapar statyn av henne på uppdrag av Stockholms Enskilda Bank. Ett passande motiv för en bank då det också finns på landets betalningsmedel.

Hon beställdes av dåvarande Stockholms Enskilda Bank som hade sitt huvudkontor från år 1860, adressen till banken var Lilla Nygatan 23 men bankhuset tog upp hela kvarteret Pan och sträckte sig därmed även till Stora Nygatan och det var, som sagt, där som statyn föreställande Moder Svea placerade. Den är gjuten av Otto Meyer i zink vilket du kan se på den lilla etiketten som sitter under lejonets svans på konstverkets högra sida det står "OTTO M".

Storlek: Ca 2,2 x 1,4 x 0,5 meter

 

Om Rolf Adlersparre

Rolf Adlersparre är inte en av de mest kända konstnärerna i Sverige även om det finns en del konstverk av honom som många människor i Stockholm ser varje dag. Han föddes i Karlskrona den 31:e juli år 1859, hans far var kommendören och riksdagsmannen Axel Adelsparre (1812-1879) och hans mor var Hilodora Anckarsvärd (1823-1868). Han tillhörde den adliga ätten Adlersparre som räknar sina rötter tillbaka till Christoffer Christoffersson, adlad Adlersparre år 1757.

Han var näst yngst i en barnaskara om 5 barn, två flickor och tre pojkar. Troligen påverkades han under uppväxttiden av sin faster, Sophie Adolphine Adlersparre, som kom att bli en framstående porträttmålarinna. Hon finns idag representerad på Nationalmuseum.

Han gick till sjöss åren 1878-1882 på engelska och amerikanska handelsfartyg men återvände till Sverige och Stockholm år 1883 för att börja sina studier på den Kungliga Akademien för de fria konsterna (idag Konstakademien). Han tog examen år 1888 och belönades med en s.k. hertlig medalj. Efter studierna reste han bl.a. till Paris för att studera för kända franska konstnärer.

Han gör en rad konstverk åren 1890-1904 som idag finns att se i Stockholm. I Gamla Stan utför han år 1894 skulpturen "Moder Svea" till huvudkontoret för Stockholms Enskilda Bank. Det är också under denna perioden som han utför de 4 skulpturerna (Heimdal, Frigg, Freja och Tor) som idag pryder de fyra kolonnerna på Djurgårdsbron. Alla skulpturerna är utförda i en form av nybarock.

Hans konstnärsstil är närmast att betrakta som den av en kopist, inte med betydelsen att han kopierade andras verk utan att han kopierade och var influerad av andra konstnärers stilar. Hans konstverk saknar unika stildrag vilket också troligen är orsaken att han inte tillhör de mer kända konstnärerna trots alla hans konstverk.

År 1902 flyttar han från Stockholm till Helsingborg där har under åren 1904-1926 är verksam inom näringslivet och börjar år 1904 på Höganäs-Billesholm AB som sekreterare. Han kom att arbeta som det fram till år 1919 då han blir utsedd till föreståndare för bolagets centrallager i Helsingborg. År 1926 slutar han på bolaget dra sig tillbaka, han är då 67 år gammal.

Under sina sista år fram till sin död år 1943 skriver han ner sina erfarenheter och åsikter på både det religiösa och moraliska områdena, dessa gavs ut i broschyren "Själsadel" år 1938. Han ligger idag begravd i Helsingborg.

 

Om Otto Meyer

Johan Friedrich Otto Meyer var en av landets större gjutare av konstverk på sin tid.

Han föddes i Stockholm den 24:e januari år 1852 i Gamla Stan (Tyska Sanka Gertruds församling i Gamla Stan). Han far var hovlitografen Johan Fredrik Meyer (1836-1893) och hans mor var Theresa Katarina Rosenthal. Han växte upp i Klarakvarteren nära Gamla Stan. Åren 1865-1868 studerade han vid Akademien för de Fria Konsterna (FrKA) i Stockholm och senare Slöjdskolan i Stockholm 1868-1870.

Åren 1871-1872 studerade han modellering och cieselering utomlands hos statygjutarfirman Lentz & Heroldts i Nürnberg. År 1873 var han s.k. auskultant vid Kungliga gjuteriet i Wien och åren 1873-1874 praktiserade han i Stuttgart och Florens.

År 1875 återvände han till Stockholm och grundade sin egen gjuterifirma på Östermalm. År 1884 flyttade han firman till Kungsholmen och ändrade även namnet till Otto Meyer & Kompani vilket senare år 1889 ändrades till AB Förenade Konstgjuterierna och slutligen år 1900 när firman flyttade till Västmannagatan 81 fick den namnet Otto Meyers Konstmetal- och Zinkgjuteri. År 1908 blev han även utsedd till Kunglig hovleverantör. År 1919 lämnar han ansvaret för företaget till sin medarbetare Adolf Spanier. Verksamheten upphör i slutet av 1970-talet.

Den 10:e april år 1895 gifter han sig med Anna Sofia Gustafva Nilsson (1871-1953) dotter till fastighetsägaren Gustaf Magnus Nilsson och Sofia Charlotta Andersson. Han dog den 26:e september år 1933 i Stockholm

Kända statyer som Otto Meyer har gjutit i Gamla stan är: Kristina Gyllenstierna, Barmhärtigheten, Poesin, Musiken, Religionen, Dimman, Sankt Göran gruppen samt Enleveringsgrupperna.

Kända statyer som Otto Meyer har gjutit på andra ställen är t.ex:
Dramatens entréstatyer år 1904 (Stockholm).
Oxenstierna på Gustav Adolfs torg år 1906 (Stockholm).
Nils Ericson, Centralen år 1903 (Stockholm).
Asagudarna på Djurgårdsbron utställningsåret 1897 (Stockholm).
Snöcklockan på Mariatorget år 1900 (Stockholm).
Karl XV på Djurgården år 1909 (Stockholm).
Karl X Gustav på Djurgården år 1917 (Stockholm).

Karl XI år 1904 (Göteborg).
Magnus Stenbock år 1901 (Helsingborg).
Karl XI år 1897 (Karlskrona).
12 statyer vid Kiruna kyrka år 1913.
Gustav Vasa år 1903 (Mora).
Lek vid stranden år 1910 (Saltsjöbaden).
Gustav II Adolf år 1911 (Sundsvall).
Karl X Gustav år 1915 (Uddevalla).
Geijer år 1888 (Uppsala).
Polhem år 1911 (Visby).

Linné år 1891 i Chicago (U.S.A).
Statyerna vid Villa Ensi år 1912 i Helsingfors (Finland).
Det lider mot skymning år 1904 i Köpenhamn (Danmark).

Otto Meyer skall inte blandas ihop med släkten Meyer som kom till Sverige på 1630-talet och som fram till år 1797 drev landets största konst- och klockgjuteri och har gjutit en rad av de främsta konstverken under den aktiva tiden.



Test