Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Järnpojken i Gamla Stan i Stockholm

Bilden ovan finns i 3 varianter. För att se alla drar du bara med musen eller fingret till vänster eller höger på bilden.

OBS: Den här bilden/bilderna har vi upphovsrätt för avseende fotografiet men inte det fotografiet avbildar, d.v.s. konstverket. Du kan köpa bilden av oss för en billig peng men först efter att du inhämtat tillstånd av konstnären eller de som representerar konstnären. Ofta går det bra att kontakta Bildupphovsrätt i Sverige (BUS) som representerar många konstnärer.

 

Information om Järnpojken

Årtal: 1959
Konstnär: Liss Eriksson
Gjutare: Ragnar Myrsmeden
Material: Järnsmide
Lat: 59.325533  Long: 18.07237

 

Om konstverket

Järnpojken, eller Pojken som tittar på månen, som den också kallas, är Sveriges minsta offentliga skulptur. Verket föreställer till viss del konstnären själv när han inte kunde sova och satt uppkrupen i sin mammas kök i en fönsternisch. Konstverket har sitt ursprung i skulpturgruppen "Huset" från 1961 som visades i Kobjer som ligger utanför Lund.

Vi visar på bilden ovan pojken med och utan kläder, i detta fall en stickad mössa från en välvillig person. Många gånger är det så, främst under vinterhalvåret, att personer stickar kläder till pojken, både mössor och tröjor, så att han inte skall frysa när han sitter där i den kalla natten.

Storleken är 0,5 x 0,9 x 1 meter inkl. fundament och skulptur.

 

Om Liss Eriksson

Liss Eriksson föddes år 1919 i Stockholm. Hans far var konstnären Christian Eriksson (1858-1935) och hans mor var Ebba Dahlgren (Christians hustru i hans 2:a äktenskap, hon föddes år 1878 och dog år 1951). Han växte upp på Maria Prästgårdsgatan på Södermalm i Stockholm tillsammans med sina äldre syskon och halvbror Matts (1905-1981).

Fadern hade köpte fastigheten på Maria Prästgårdsgatan år 1905 och där hade han både bostad för familjen samt sin atelje. Liss tillbringade mycket tid i ateljen då han var lite sjuklig och inte kunde springa runt och leka med de andra barnen i området. Han gjorde ofta skisser av det fadern arbetade med då han gillade teckning. Han kom även att arbeta i Palm stenhuggeri och där få en inblick i bildhuggarens yrke.

Han gick i skola på Södermalm i Stockholm och år 1937 började han läsa till arkitekt men slutade snart och började istället år 1938 på Norrköpings tekniska gymnasium. Samma år gick han på Liljevalch utställning och blev mycket påverkad, så mycket att han redan år 1939 avbröt sina studier på gymnasiet och istället började på Konsthögskolan. Där kom han att stanna till år 1944 och under den tiden studerade han bl.a. för skulptören och målaren Nils Sjögren (1894-1952) och skulptören och målaren Eric Grate (1896-1983). Hos Nils Sjögren arbetade han även som atelje-biträde på sidan av studierna.

Hans första konstverk kom år 1944 "Faster" och motivet var hans faster Karin från Värmland. Han tillbringade somrarna i Taserud i Värmland där hans far kom ifrån och många av hans släktingar fanns. År 1947 reste Liss tillsammans med sin blivande hustru, Britta Reich, till Frankrike och upplevde 2:a världskrigets förödelse vilket påverkade honom mycket. Under tiden i Frankrike (Villies-Le-Bel) bodde han en tid hos konstnären jean Osouf som kom att betyda mycket för Liss, de besökte katedraler, gotiska byggnader mm. Det resulterade bl.a. i skulpturen "Bal de nui" år 1947. Han kom att stanna i Frankrike till år 1952 då han och hans hustru Britta Reich-Eriksson återvände till Stockholm och flyttade in i hans föräldrars bostad på Maria Prästgatan där han skulle komma att bo och arbeta resten av sitt liv.

Hans kanske mest betydande konstverk är "Huset" år 1961 som finns i Lund. Här hittar vi en rad figurer som återfinns i andra konstverk av Liss. Den kanske mest kända är "Pojke som ser på månen" som han även gjorde som separat konstverk och är ett av de mest besökta konstverken utomhus i Sverige, det finns i Gamla Stan i Stockholm och kallas där även för "Järnpojken".

Andra betydelsefulla konstverk av Liss Eriksson är "Paret" år 1973 på Djurgården i Stockholm och kanske framförallt "La Mano" år 1977 i Stockholm. Det sista är uppfört till minne av de frivilla som reste till Spanien 1936 för att strida mot Franco, ett ämne som låg Liss varmt om hjärtat. Det sista konstverket som Liss hann göra var "På spången" på Lilla Essingen i Stockholm.

Liss Eriksson hade en speciell förmåga att använda hårda material men med dessa förmedla mjuka känslor. Det har uttryckts bl.a. på detta sätt "Hur kan något så oömt som brons ge ett ömt intryck? I ett material som inte precis förmedlar ömhet får Liss Eriksson just fram en tydlig ömhet".

Liss Eriksson gifte sig med Britta Reich på 1940-talet och de får barnen Ann, Mårten och Miriam. Han dog år 2000 och ligger begravd i Stockholm.

 

Om Ragnar Myrsmeden

Ragnar Myrsmeden föddes i Arvika år 1889, son till konstsmeden Petter Anderson på Myra

Han började i sin fars smedja som lärling och studerade senare vid Slöjdföreningens skola i Göteborg.

Han studerade även utomlands i Tyskland, Italien och Danmark och blev känd för sina hanverksutföranden i koppar

Han har gjort en rad konstverk åt Ragnar Östberg, bl.a. figurgrupper vid Stockholms stadshus.

Han gifte sig år 1921 med Thora Nystedt och fick sonen Åke Myrsmeden, även han konstnär



Test