Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Honor i Gamla Stan i Stockholm

OBS: Vill du ha bilden i lågupplöst format utan kostnad hör du av dig via vår kontaktsida så skickar vi gärna bilden du ser (utan Copyright texterna). Vi vill dock att du anger www.stockholmgamlastan.se som källa när du publicerar den på Internet. Alla bilderna finns även i högupplöst format (TIF) att köpa för en billig peng, hör av dig via vår kontaktsida så berättar vi mer.

 

Information om Honor

Årtal: 1665
Konstnär: Heinrich Lichtenberg
Gjutare: Okänd
Material: Sandsten
Lat: 59.325993  Long: 18.065611

 

Om konstverket

Skulpturen Honor är en kopia av det ursprungliga originalet gjord av bildhuggaren Heinrich Lichtenberg år 1665. År 1939 deponerade Riddarhusets direktion 6 statyer från taket hos Stadsmuseet som förvarades i deras magasin till de år 1968 ställdes ut på dess gård. De undersöktes grundligt på 1980-talet och en rad nya fakta rörande dem kom fram. År 1984 flyttades de än en gång i lagerutrymmen där de finns än idag.

Skulpturen Honor är en allegori (en bildframställning av en berättelse) av äran i form av en äldre man med lagerkrans kring huvudet och en riddarkedja runt halsen som håller en lans i sin högra hand. Den står på Riddarhusets norra sidas mittfront i mitten. På 1600-talet när skulpturen gjordes var skulpturer i form av allegorier ansedda som den högsta konstformen och det var inte själva skulpturen i sig som var betydelsefull utan berättelsen den representerade.

Skulpturerna, allegorierna, som står på Riddarhusets tak är alla del i en lärodikt som berättar om husets innehåll och användning med avsikt att inpränta lärosatser till de som vistas i huset, men även att berätta för de utanför om dessa värden. Det var arkitekten Jean de la Vallée som föreslog att skulpturerna på taket skulle adliga dygder värda att eftersträva. År 1659 presenterade han sitt förslag som antogs och redan år 1661 började man hugga in texterna på frisen som löper runt huset.

Först kontaktades skulptören Faydherbe och sedan med Jacob Albrecht Bildhuggare men ingen var villig att åta sig arbetet. Därefter kontaktades den tyske bildhuggaren Heinrich Lichtenberg som på inbjudan av Magnus de la Gardie hade kommit till Sverige och han accepterade att göra alla de 6 skulpturerna på långsidorna i sandsten. De 2 skulpturerna på kortsidorna är gjorda av konstnären Jean Baptiste Dieussart i bly.

Allegorin

Honor representerar äran som en adelsman skulle uppnå genom sitt agerande. Han är en äldre man med krans runt huvudet och riddarkedja runt halsen. I sin högra hand håller han en lans. Notera att på resp. sida om Honor finns Fortitudo och Prundentia, Fortitudo är en militär dygd medan Prundentia är en civil dygd, det är genom dessa två man uppnår Äran i form av allegorin Honor.

Nedanför Honor på frisen står devisen "PER LABORES ITUR AD HONORES" som betyder "Genom arbete når man ära".

 

Om Heinrich Lichtenberg

Heinrich Lichtenberg föddes i nuvarande Tyskland under första halvan av 1600-talet. Vi vet inte var han föddes eller exakt när då dessa uppgifter saknas.

År 1660 kommer han till Stockholm på uppdrag av Magnus de la Gardie för att arbeta som s.k. "gipsskärare" vid Jacobsdals slott och slottet Makalös vid Strömmen i Stockholm. Vid den här tiden har renässansen och Mannerismen övergått i barock som kom att dominera under hela 1600-talet (och en bit in på 1700-talet) och Lichtenberg var ett barn av sin tid. I Sverige kallas han ibland för Henrik Lichtenberg.

Barockskulpturer kännetecknas av dynamiska rörelser och energi i mänskliga former, ofta 3-dimensionella till skillnad från tidigare reliefer och 2-dimensionella konstverk. Kända storverk från den här tiden är t.ex. Berninis "Fontana di Trevi" i Rom eller "Truth Unveiled by Time" också av samma konstnär. Andra stora mästare var Stefano Maderna och Francesco Mochi.

Det går dock inte att ens med bästa vilja i världen säga att Lichtenberg hade samma förmåga att skapa storverk, han får nog snarare anses vara av ganska låg konstnärlig kvalitet. Åren 1662-1665 arbetade han vid Riddarhuset med de 6 allegoriska figurerna som står på taket över frontonerna på resp. långsida, Fortitudo, Honor, Nobilitas, Prudentia, Studium och Valor. De är grova figurer utan dynamiken som var en del av barocken. Här skall dock erkännas att de nuvarande 6 figurerna är kopior av originalen och kom på plats år 1905.

År 1667 påbörjar han arbetet med utsmyckningen av den norra och södra portalen på Riddarhuset, detta får han dock ej avsluta utan det färdigställs av Jean Baptiste Dieussart senare.

År 1670 gifter han sig med Lucretia Peters (?-1710) men det är okänt om de får några barn. Strax efter, år 1671, arbetar han med utsmyckningen av Karlbergs slott och takstuckaturerna. Han betecknas av de la Gardie som den mest betydande tysken i hans konstnärskrets vilket troligen inte betydde så mycket då Dieussart som också arbetade för de la Gardie höll en mycket högre klass men var fransman.

Lichtenberg dör redan år 1678 och begravs i Stockholm den 12:e maj. Vi känner inte till hans hustrus eller familjs vidare öden men hon dör först år 1710 och ligger också begravd i Stockholm.



Test