Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Gallergrind i Gamla Stan i Stockholm

OBS: Den här bilden/bilderna har vi upphovsrätt för avseende fotografiet men inte det fotografiet avbildar, d.v.s. konstverket. Du kan köpa bilden av oss för en billig peng men först efter att du inhämtat tillstånd av konstnären eller de som representerar konstnären. Ofta går det bra att kontakta Bildupphovsrätt i Sverige (BUS) som representerar många konstnärer.

 

Information om Gallergrind

Årtal: 1967
Konstnär: Dagmar Lodén
Gjutare: Okänd
Material: Järnsmide
Lat: 59.325456  Long: 18.072102

 

Om konstverket

Gallergrinden som gjordes av Dagmar Lodén och hennes man Karl Otto (Kalle) Lodén år 1967 är en fullt fungerande grind som sitter i en öppning mellan Finska kyrkans gård (Bollhustäppan) och Trädgårdsgatan i Gamla Stan. För det mesta är den stängd och man få använda någon av de två andra öppningarna mellan gården och gränden.

Grinden har ungefär måtten 1,7 x 1,1 meter och är gjord i järnsmide vilket var ett material som Kalle Lodén ibland arbetade i. Vi gissar att grinden är formgiven av Dagmar och sedan tillverkad av Kalle, vi har dock inte någon information om detta utan det är något vi antar baserat på deras olika specialiteter.

 

Om Dagmar Lodén

Dagmar Gulli Elisabeth Lodén (född Henning) föddes i Stockholm år 1904, hennes far var köpmannen Ernst Gustav Henning och hennes mor var Karin Holmberg.

Åren 1924-1925 studerade hon vid Tekniska skolan (nuvarande Konstfack) i Stockholm och fortsatte sedan vid Konstakademien åren 1926-1931. Det var under tiden vid Konstfack som hon träffade sin blivande man, Karl Otto Lodén (1905-1944) från Malmberget. År 1928 gör hon också en studieresa till Italien och Frankrike, hon återvänder för en andra reda till Frankrike år 1930. Dessa resor skulle komma att påverka hennes konstnärskap. År 1932 ställer hon ut på konstutställningen i Örebro.

Efter studierna på Konstakademien och utställningen i Örebro får hon 2 barn, Mona (1932-) och en dotter till. De kommer att ta upp mycket av hennes tid under 1930-talet. Hon hinner dock med ytterligare en utlandsresa, till Italien, år 1938 (hon skulle även år 1957 resa dit en sista gång) för att därefter ägna sig åt sin konst på heltid.

År 1942 ställer hon ut i Stockholm, främst med målningar, men även textilkonst, som var inspirerade av det hon hade runt omkring sig, stilleben, människor hon träffade och de båda döttrarna. Hon och hennes man arbetar ofta på gemensamma projekt men år 1944 drabbas hon av ett hårt slag, hennes man Karl Otto (kallad Kalle) dör plötsligt och står där ensam med 2 små barn i början av sin karriär. Hon väljer att lämna Stockholm för att flytta till Leksand i Dalarna.

Under de kommande åren i Leksand deltog hon på konstutställningar i Falun (1948), Gävle (1949), Falun (1949), Stockholm (1952), Falun (1954) och Helsingborg (1955) bara för att nämna några. Det är också nu som hon börjar arbeta som formgivare hos Jobs ateljé i Västanvik utanför Leksand. Här kommer hon att ta fram ett antal kända textildesigner som t.ex. "Tistlar", "våg och hav och solar" m.fl.

Hennes favoritfärger var ett starkt lysande blått men även brunt, gärna i en halvabstrakt form, var något hon använde ofta. Hon gjorde även en rad andra konstverk som t.ex. logotypen till Kulturhuset i Stockholm, "Gallergrind" i Gamla Stan i Stockholm där hon gjorde designen men inte själva utformningen av smidet. Hon har gjort ett stort antal offentliga utsmyckningar i kyrkor, gravkapell och andra ställen som finns att titta på än idag.

De som beskriver hennes konst säger ofta att i början var det "Ett milt gråtonat ljus går igen i den periodens lågmälda stämningsbilder. Att hon hade en utpräglad formkänsla märks också i hennes småskisser, ofta ganska stramt komponerade, men ändå livfulla, med sina strålande färger". Senare skulle hennes konstnärsstil beskrivas som "dynamiskt med abstrakta färgkompositioner, livfulla och strålande färger där hennes förmåga att tänka monumentalt kom till sin rätt i textila utsmyckningar".

Lodén dog i Leksand år 1989, hela 45 år efter att hennes man gick bort.



Test