Öppna stĂ€ng menyn
En bild pÄ ett stort hus
En bild pÄ ett hus
En bild pÄ ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Gallergrind i Gamla Stan i Stockholm



Information om Gallergrind

Årtal: 1967
KonstnÀr: Dagmar Lodén
Gjutare: OkÀnd
Material: JĂ€rnsmide
Lat: 59.325456  Long: 18.072102

 

Om konstverket

Gallergrinden sitter som fungerande grind mellan BollhustÀppan och TrÀdgÄrdsgatan.

Vi har frilagt grinden pÄ bilden för att den skall bli tydligare.

Storlek: Ca 1,7 x 1,1 x 0,1 meter

Info om bilden

Vi Àr tyvÀrr förhindrade att visa bilden pÄ detta konstverk p.g.a. en dom i Högsta Domstolen den 4:e april Är 2016. Du kan lÀsa mer om denna dom hÀr. För att hjÀlpa dig att ÀndÄ kunna se konstverket sÄ kan du klicka pÄ logon av Instagram och/eller Wikipedia under huvudrubriken överst pÄ sidan.

VÀljer du att göra det öppnas en ny flik i din webblÀsare med Instagram eller Wikipedias innehÄll, det Àr m.a.o. inte www.stockholmgamlastan.se och dÀrmed kan vi inte garantera bildens utseende, format eller kvalitet. Alla bilder pÄ Instagram eller Wikipedia skall vara uppladdade av privatpersoner och dÀrmed inte förhindrade att visas.

 

Om Dagmar Lodén

Dagmar Gurli Elisabeth Lodén. BildkonstnÀr, textilkonstnÀrspan>

Hon studerade pÄ Tekniska skolan och vid Konstakademin i Stockholm.

Redan pÄ 1940-talet arbetade hon med offentliga utsmyckningar i Stockholm tillsammans med sin man, konstnÀren Kalle Lodén född 1905. De tvÄ trÀffades nÀr de gick pÄ Konstakademin. NÀr han dog 1944, slutförde hon deras sista gemensamma arbete och beslöt sig, en tid dÀrefter, att flytta till Dalarna med barnen.

Hon hann uppleva flera konstnÀrliga strömningar under sitt konstnÀrsliv. NÀr man ser hennes lÄgmÀlda portrÀttstudier frÄn 1930-talet och jÀmför dem med 1980-talets dynamiskt abstrakta fÀrgkompositioner, Àr det svÄrt att tro, att de Àr skapade av samma person. Hon har mÄlat portrÀtt och blomsterstilleben, utfört dekorativa arbeten, och designat tyger.

MÄlningarna frÄn 1940-1950-talen speglar den intima, lilla vÀrlden. Hon mÄlade det hon hade omkring sig, stilleben och mÀnniskor, och döttrarna satt flitigt modell pÄ konstnÀrsbarns vis. Ett milt grÄtonat ljus gÄr igen i den periodens lÄgmÀlda stÀmningsbilder. Att hon hade en utprÀglad formkÀnsla mÀrks ocksÄ i hennes smÄskisser, ofta ganska stramt komponerade, men ÀndÄ livfulla, med sina strÄlande fÀrger. Starklysande blÄtt blev, med Ären hennes favoritfÀrg. BlÄtt och brunt dominerar i de halvt abstrakta form och rörelsestudierna frÄn Domnarvets jÀrnverk, en industrimiljö som under senare Är inspirerade henne genom sin dynamik. Hennes förmÄga att tÀnka monumentalt i fÀrg och form, kom bra till sin rÀtt i textila utsmyckningar.

Offentlig utsmyckning: bildvÀvnader i kyrkorna i NynÀshamn och GÀllivare, en blÄmönstrad kormatta i Stora Tuna församling, gobelÀng i Leksands kyrkas gravkapell och en fÀrgstark triptyk, VÄg och hav och solar, frÄn Tuna Församling i Nyköping. Allt var vÀvt vid Alice Lunds vÀvateljé i BorlÀnge, dÀr hon var anstÀlld, under mÄnga Är, som konstnÀrlig ledare. Representerad: Nationalmuseum i Stockholm.

Hon komponerade Kulturhusets logotyp, en stiliserad kurbits till jubileumsutstÀllningen 1954, vilket alluderande pÄ kommunens lÀnsansvar, för dalmÄleriet.



Test