Öppna stĂ€ng menyn
En bild pÄ ett stort hus
En bild pÄ ett hus
En bild pÄ ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Gallergrind i Gamla Stan i Stockholm

Bild pÄ Gallergrind


Information om Gallergrind

Årtal: 1967
KonstnĂ€r: Dagmar Lodén
Gjutare: OkÀnd
Material: Järnsmide
Lat: 59.325456  Long: 18.072102

 

Om konstverket

Gallergrinden sitter som fungerande grind mellan Bollhustäppan och Trädgårdsgatan.

Vi har frilagt grinden på bilden för att den skall bli tydligare.

Storlek: Ca 1,7 x 1,1 x 0,1 meter

 

Om Dagmar Lodén

Dagmar Gurli Elisabeth Lodén. Bildkonstnär, textilkonstnärspan>

Hon studerade på Tekniska skolan och vid Konstakademin i Stockholm.

Redan på 1940-talet arbetade hon med offentliga utsmyckningar i Stockholm tillsammans med sin man, konstnären Kalle Lodén född 1905. De två träffades när de gick på Konstakademin. När han dog 1944, slutförde hon deras sista gemensamma arbete och beslöt sig, en tid därefter, att flytta till Dalarna med barnen.

Hon hann uppleva flera konstnärliga strömningar under sitt konstnärsliv. När man ser hennes lågmälda porträttstudier från 1930-talet och jämför dem med 1980-talets dynamiskt abstrakta färgkompositioner, är det svårt att tro, att de är skapade av samma person. Hon har målat porträtt och blomsterstilleben, utfört dekorativa arbeten, och designat tyger.

Målningarna från 1940-1950-talen speglar den intima, lilla världen. Hon målade det hon hade omkring sig, stilleben och människor, och döttrarna satt flitigt modell på konstnärsbarns vis. Ett milt gråtonat ljus går igen i den periodens lågmälda stämningsbilder. Att hon hade en utpräglad formkänsla märks också i hennes småskisser, ofta ganska stramt komponerade, men ändå livfulla, med sina strålande färger. Starklysande blått blev, med åren hennes favoritfärg. Blått och brunt dominerar i de halvt abstrakta form och rörelsestudierna från Domnarvets järnverk, en industrimiljö som under senare år inspirerade henne genom sin dynamik. Hennes förmåga att tänka monumentalt i färg och form, kom bra till sin rätt i textila utsmyckningar.

Offentlig utsmyckning: bildvävnader i kyrkorna i Nynäshamn och Gällivare, en blåmönstrad kormatta i Stora Tuna församling, gobeläng i Leksands kyrkas gravkapell och en färgstark triptyk, Våg och hav och solar, från Tuna Församling i Nyköping. Allt var vävt vid Alice Lunds vävateljé i Borlänge, där hon var anställd, under många år, som konstnärlig ledare. Representerad: Nationalmuseum i Stockholm.

Hon komponerade Kulturhusets logotyp, en stiliserad kurbits till jubileumsutställningen 1954, vilket alluderande på kommunens länsansvar, för dalmåleriet.



Test