Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Familjen i Gamla Stan i Stockholm

Bilden ovan finns i 6 varianter. För att se alla drar du bara med musen eller fingret till vänster eller höger på bilden.

OBS: Den här bilden/bilderna har vi upphovsrätt för avseende fotografiet men inte det fotografiet avbildar, d.v.s. konstverket. Du kan köpa bilden av oss för en billig peng men först efter att du inhämtat tillstånd av konstnären eller de som representerar konstnären. Ofta går det bra att kontakta Bildupphovsrätt i Sverige (BUS) som representerar många konstnärer.

 

Information om Familjen

Årtal: 1972
Konstnär: Pye Engström
Gjutare: Herman Bergman
Material: Brons
Lat: 59.323196  Long: 18.06825

 

Om konstverket

Konstverket "Familjen" står på Mälartorget utanför ingången till tunnelbanestationen, det är mamma, pappa och barn i brons. Statyerna kan flyttas inbördes och det är något konstnären, Pye Engström, tycker man skall göra.

Sannolikt var konstnären Pye Engström inspirerad av Henry Moores konstverk med samma namn från år 1947 som också avbildar en man och en kvinna med två barn mellan sig. Moores konstverk är med abstrakt där inga individuella drag kan ses. Motivet med en familj bestående av en man, en kvinna och mellan dem ett barn har dock djupa rötter ända tillbaka till kristendomens tidiga år då Josef, Maria och Jesusbarnet avbildades på detta sätt.

Konstverket köptes in av Stockholms stad på initiativ av Stockholms Stadsträdgårdsmästare Blom år 1972. Familjen hade sitt ursprung i konstverket "Lek för Vuxna" som tillverkades i 100 exemplar och som alla ställdes ut samtidigt runt om i Sverige under rubriken "Multikonst" och som sändes i TV, året var 1967.

Sockeln är gjord i granit och är: 0,5 x 1,7 x 0,8 meter

Är du intresserad av gjutarstämplar så hittar du den längst ner på barnet "H. Bergman Fud" vilket innebär att den är gjuten av Herman Bergmans Konstjuteri, ordet Fud är latin för "fudit" och betyder "har gjutit".

 

Om Pye Engström

Ester Agneta Pye Engström (född Nanneson) föddes i Danderyd, norr om Stockholm, år 1928. Hennes far var agronomen och ekonomen Per Ludvig Nanneson (1881-1963) och hennes mamma var Ester Ingrid Augusta Biel (1889-1980). Hon växte upp där tillsammans med sina båda äldre systrar.

Efter att gått igenom folkskolan mm studerade hon på Konstfack åren 1945-1948 och därefter på Kungliga Konsthögskolan åren 1948-1953. Under tiden på Konsthögskolan träffar hon också sin man, författaren Claes Engström (1927-2017), som hon gifter sig med år 1951. Åren 1953-1954 studerar hon på Den Kongelige Danske Kunstakademien i Köpenhamn.

Pye Engströms första offentliga konstverk kom år 1956, "Embryo" som finns i Solna, nästan samtidigt som hennes man Claes publicerade sin första bok "Löjliga familjen" år 1955. De skulle fortsätta att arbeta nära varandra fast i var sitt område inom kulturen.

Pye har gjort ett stort antal konstverk som går att se runt om i Sverige, från Gotland till Kiruna. Henns kanske mest kända konstverk är "Efter badet" år 1976 där hon skapat 7 sittplatser utanför Västertorpsbadet i form av 7 kända personer (Elise ottesen-Jensen, Paulo Freire, Sara Lidman, Mao Zedong, Angela Davis, Georg Borgström och Pablo neruda) som man kan sitta i knät på, "Familjen" år 1972 i Gamla Stan i Stockholm, "Vår enighets fana" år 1985 i Norrköping, "Grundlagen" år 1986 i Malmö och "Fåglarna i handen" år 1998 i Eskilstuna bara för att nämna några.

Pye Engström hugger sin skulpturer främst i sten och trä och där de vänliga och lekfulla skall inbjuda till att ta och känna på konstverken. Pye själv säger "De mår bra av det" när hon blir tillfrågad. Det är också något som går igenom i hennes konst, att människorna som ser den inte bara skall betrakta utan även känna, sitta, påverka. Tar man skulpturen "Familjen" i Gamla Stan i Stockholm så går det att flytta alla de tre delarna (en mamma, en pappa och ett barn) inbördes så att de skiftar plats och ger ett nytt spännande intryckt.

Ofta, men inte alltid, är hennes konstverk runda och känns lite mjuka trots det hårda materialet. En vanligt förekommande motiv är det lekande barnet, den gravida kvinnan eller en sluten mansgestalt. Kanske är det något från hennes egen barndom som går igen eller är det så hon uppfattar relationen inom en familj.

Hon gifte sig, som sagt, med Claes Engström år 1951 och de fick barnen Finn och Shakuntala. Sedan 1970-talet har hon sin atelje i Rute på Gotland.

 

Om Herman Bergman

Per Herman Bergman föddes år 1869 och grundade sitt första konstgjuteri år 1895, då i form av en atelje. År 1899 slogs ateljen ihop med Förenade konstgjuterierna och fram till år 1908 arbetade han där. Det året grundade han Herman Bergmans Konstgjuteri som så småningom skulle bli ett av Skandinaviens största konstgjuterier.

Ursprungligen låg företaget på Roslagsgatan 31 (åren 1906-1948) men flyttade år 1948 till nya lokaler i Enskede söder om Stockholm. Under 1950-talet hade man sin guldålder med upp till 150 anställda och gjorde inte bara gjutningar till konstverk utan tillverkade även maskindelar till båtmotorer, kassaapparater mm. Kanske hade det varit bäst att hålla kvar vid kärnverksamheten för under 1950-talet gick företaget konkurs två gånger. En av orsakerna var dock kanske att år 1955 dog den största kunden, Carl Milles som flitigt hade anlitat konstgjuteriet för sina verk.

År 1954 dog Per Herman Bergman och verksamheten togs över av sonen Per-Gösta (kallad PG) Bergman och verksamheten begränsades till enbart konstgjuteri. När PG dog år 1977 tog tre anställda över (Jean Minne, Ingvar Gunnars och Gösta Bergqvist). Idag är företaget ett av de äldsta konstgjuterierna i Skandinavien med en rad kända konstnärer som kunder. Antalet anställda är ca 10 st.

Kända arbeten som har gjutits av Herman Bergmans konstgjuteri är Bågspännaren på Kornhamnstorg i Gamla stan i Stockholm, Brantingmonumentet vid Norra Bantorget i Stockholm, Orfeusgruppen vid Hötorget i Stockholm, Strindbergsmonumentet vid Tegnerlunden i Stockholm mm.



Test