Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Axel Oxenstierna i Gamla Stan i Stockholm

Bilden ovan finns i 7 varianter. För att se alla drar du bara med musen eller fingret till vänster eller höger på bilden.

OBS: Vill du ha bilden i lågupplöst format utan kostnad hör du av dig via vår kontaktsida så skickar vi gärna bilden du ser (utan Copyright texterna). Vi vill dock att du anger www.stockholmgamlastan.se som källa när du publicerar den på Internet. Alla bilderna finns även i högupplöst format (TIF) att köpa för en billig peng, hör av dig via vår kontaktsida så berättar vi mer.

 

Information om Axel Oxenstierna

Årtal: 1890
Konstnär: John Börjesson
Gjutare: Okänd
Material: Brons och granit
Lat: 59.32613  Long: 18.065386

 

Om konstverket

Statyn av Axel Oxenstierna avtäcktes den 10:e mars år 1890 i närvaro av kung Oskar II, konstnären John Börjesson och en rad andra potentater. Den hade kostat ca 65 000 kronor och det var adeln som betalade.

Om Axel Oxenstierna

Axel Oxenstierna föddes den 16:e juni år 1583 i Enköping och tillhörde den svenska högadeln. Han blev medlem i riksrådet år 1609 och rikskansler år 1612. Han arbetade nära kung Gustav II Adolf, enligt många var det dessa två som skötte Sverige under åren från 1612 fram till kungens död år 1631. Därefter regerade i praktiken Axel Oxenstierna landet fram till att drottning Kristina blev myndig år 1644.

Axel Oxenstierna var den ledande kraften inom adeln under en lång tid och det var han som lät bygga det nuvarande Riddarhuset åren 1641 till 1674. Axel Oxenstierna grundade stora delar av den moderna statsadministrationen, delade in Sverige i län och ansågs som en av de mäktigaste männen i Europa. Än idag har namnet Axel sin namnsdag den 16:e juni, dagen då Axel Oxenstierna föddes.

Bakgrund1

Det var på adelsmötet år 1875 som det första gången kom in en motion (av Björnstierna) om att resa en staty över Axel Oxenstierna. Motionen avslogs men redan år 1878 kom en ny motion in (av Erik Sparre) som även den avslogs. Den tredje motionen kom in år 1884 (även denna av Erik Sparre) och den bifölls. En staty skulle resas och Riddarhusdirektionen fick i uppdrag att ta fram ritningar och finansiering. Den 13:e juni år 1885 skickades en inbjudan ut till olika konstnärer att komma in med sina förslag.

En prisnämnd utsågs bestående av Albert Ehrensvärd, Helgo Zettervall, Georg von Rosen, Hans Hildebrand och Gustaf Upmark. Nio konstnärer lämnade in förslag men inget ansågs vara lämpligt. John Börjesson lämnade senare in ett omarbetat förslag som antogs den 15:e mars år 1887. Arbetet kunde börja.

Konstverket1

Konstnären John Börjesson, som gjorde skulpturen i gips i sin atelje. Gipsskulpturen skickade sedan till konstgjuteriet H. Gladenbeck et Sohn i Friedrichshagen utanför Berlin där den göts i brons. Statyn framhäver enligt prisnämnden "Den Svenska ädlingen, tronens säkra stöd och en lagbunden frihets omutliga tolk".

Axel Oxenstierna är klädd i en 1600-tals dräkt med ett gehäng över höger axel. I sin högra hand håller han det dokument som symboliserar hans administrativa gärningar medan hans vänstra hand håller i handtaget till värjan som symboliserar hans militära gärningar.

Sockeln är gjord i blågrå stockholmsgranit och höggs av bolaget Anderssons Mekaniska Stenhuggeri. I sockeln finns Axel Oxenstiernas namn inhugget och den har måtten 4,2 x 2,4 x 2,4 meter.

Den totala kostnaden för statyn och sockel uppgick till ca 65 000 kronor.

Om du har ögon som en falk så kanske du också ser att det på bronssockeln nedanför fötterna står "J. Börjesson 1889" vilket är konstnärens namn (John Börjesson) samt årtalet då han gjorde konstverket "1889". Vi tror också att gjutarstämpeln syns nedanför den högra foten (helt säkra är vi dock inte), den är i stort sätt oläslig p.g.a. slitage.

Platsen1

Axel Oxenstierna är den svenska adelns främsta representant genom historien och att statyn skulle stå vid adelns centralpunkt, Riddarhuset, var självklart. Det fick dock bli på gården mot norr då Gustav Vasa står staty på framsidan mot söder.

Avtäckelsen1

Statyn av Axel Oxenstierna avtäcktes den 10:e mars år 1890 i strålande solsken och under närvaro av Kung Oskar II, prinsarna, konstnären John Börjesson, ridderskapet med sin ordförande Bror Abraham Leijonhuvud i spetsen, flera representanter från Svenska Akademien där den ständiga sekreteraren Carl David af Wirsen var i första ledet.

Ett flertal tal hölls, bl.a. av Bror Abraham Leijonhuvud och Carl David af Wirsen läste upp ett skaldestycke som hyllade Axel Oxenstierna. På kvällen hölls en fest hemma hos konstnären där bl.a. Gustaf Upmark anlände klädd som Axel Oxenstierna och höll ett tal till sin skapare.

 

Om John Börjesson

Johan (John) Laurentius Helenus Börjesson föddes år 1835 i Tölö socken i Halland söder om Göteborg. Han far var pastorn och poeten Laurentius (Lars) Börjesson och hans mor var Britta Helena Graff. När han endast år 7 år gammal dör hans far och mamman flyttar med barnen till Masthugget i Göteborg där Börjesson växer upp. Under åren fram till 1858 hade han en rad olika arbeten förutom som sjöman, han var bl.a. skräddarlärling och ciselör (gravörelev) hos en guldsmed.

År 1858 flyttar han till Stockholm och börjar på Konstakademien där han stannade till år 1865 då han flyttar tillbaka till Göteborg och till en början hjälper han till i hans brors bageri för att ha mat på bordet. Börjessons hela uppväxt, studietid och i början av karriären var kantad med ekonomiska problem, han levde i relativ fattigdom.

Åren 1865-1871 ställer han dock ut en antal konstverk varav "Heimer och Aslög" ger honom uppmärksamhet och gör att han får ett resestipendium som möjliggör att han kunde resa till Rom. Perioden 1872-1876 som han tillbringar delvis i Italien och delvis i Göteborg är mycket utvecklande för honom och han gör bl.a. konstverken "Kägelspelarna", "Sjöjungfrur", "Psyche", "Hästtämjargrupp", "Fiskargosse på Capri". Det är också nu har gör den första skissen till det storartade "Sten Sture" monumentet som dock aldrig blir av. År 1876 bosätter han sig i Paris där han kommer att stanna i tre år förutom kortare besök i Sverige.

År 1877 blir han ledamot av Konstakademien och år 1882 när han bosätter sig i Stockholm blir han vice professor där. År 1886 blir han utsedd till professor i figurteckning vid Konstakademien och dessutom hedersdoktor vid Uppsala universitet år 1900. år 1907 lämnar han dock tjänsten vid Konstakademien p.g.a. sin ålder.

Börjesson blev en av Sveriges mest tongivande konstnärer med betydande kosntverk som "Karl X Gustav" på Stortorget i Malmö, "Karl XI Gustav" i Karlskrona, "Karl XI:s ryttarstaty" i Göteborg, "Axel Oxenstierna" vid Riddarhuset i Stockholm med många flera.

Hans konstnärliga stil beskrivs bäst på följande sätt; "Börjesson stora verk är synnerligen monumentala. Han framhäver skarpt det huvudsakligen karaktäristiska, låter personer framstå med stor pondus samtidigt som de är ståtliga och eleganta. Kanske har ingen annan konstnär under hans tid visat samma mångsidighet som han men å andra sidan har ingen annan fått samma möjligheter att agera på den monumentala konstens område".

Börjesson gifte sig år 1873 med Louise Frederikke Anna-Mathea Vitte Bartholin. De fick 6 barn, Holga (1874), Caspar (1876), Gunnar (1877), Helena (1879), Börje (1881) och Rolf (1886).

Börjesson var bosatt i västra Stockholm, i Södra Ängby, från mitten av 1880-talet fram till sin död år 1910. Han har även fått en väg där uppkallad efter sig, Börjessonvägen. Han ligger begravd i Nacka församling i Stockholm.



Test