Öppna stĂ€ng menyn
En bild pÄ ett stort hus
En bild pÄ ett hus
En bild pÄ ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Axel Oxenstierna i Gamla Stan i Stockholm

Bild pÄ Axel Oxenstierna


Information om Axel Oxenstierna

Årtal: 1890
KonstnÀr: John Börjesson
Gjutare: OkÀnd
Material: Brons och granit
Lat: 59.32613  Long: 18.065386

 

Om konstverket

Statyn av Axel Oxenstierna avtÀcktes den 10:e mars Är 1890 i nÀrvaro av kung Oskar II, konstnÀren John Börjesson och en rad andra potentater. Den hade kostat ca 65 000 kronor och det var adeln som betalade.

Om Axel Oxenstierna

Axel Oxenstierna föddes den 16.e juni Är 1583 i Uppland och tillhörde den svenska högadeln. Han blev medlem i riksrÄdet Är 1609 och rikskansler Är 1612. Han arbetade nÀra kung Gustav II Adolf, enligt mÄnga var det dessa tvÄ som skötte Sverige under Ären frÄn 1612 fram till kungens död Är 1631. DÀrefter regerade i praktiken Axel Oxenstierna landet fram till att drottning Kristina blev myndig Är 1644.

Axel Oxenstierna var den ledande kraften inom adeln under en lĂ„ng tid och det var han som lĂ€t bygga det nuvarande Riddarhuset Ă„ren 1641 till 1674. Axel Oxenstierna grundade stora delar av den moderna statsadministrationen, delade in Sverige i lĂ€n och ansĂ„gs som en av de mĂ€ktigaste mĂ€nnen i Europa. Än idag har namnet Axel sin namnsdag den 16:e juni, dagen dĂ„ Axel Oxenstierna föddes.

Bakgrund1

Det var pÄ adelsmötet Är 1875 som det första gÄngen kom in en motion (av Björnstierna) om att resa en staty över Axel Oxenstierna. Motionen avslogs men redan Är 1878 kom en ny motion in (av Erik Sparre) som Àven den avslogs. Den tredje motionen kom in Är 1884 (Àven denna av Erik Sparre) och den bifölls. En staty skulle resas och Riddarhusdirektionen fick i uppdrag att ta fram ritningar och finansiering. Den 13:e juni Är 1885 skickades en inbjudan ut till olika konstnÀrer att komma in med sina förslag.

En prisnÀmnd utsÄgs bestÄende av Albert EhrensvÀrd, Helgo Zettervall, Georg von Rosen, Hans Hildebrand och Gustaf Upmark. Nio konstnÀrer lÀmnade in förslag men inget ansÄgs vara lÀmpligt. John Börjesson lÀmnade senare in ett omarbetat förslag som antogs den 15:e mars Är 1887. Arbetet kunde börja.

Konstverket1

KonstnÀren John Börjesson, som gjorde skulpturen i gips i sin atelje. Gipsskulpturen skickade sedan till konstgjuteriet H. Gladenbeck et Sohn i Friedrichshagen utanför Berlin dÀr den göts i brons. Statyn framhÀver enligt prisnÀmnden "Den Svenska Àdlingen, tronens sÀkra stöd och en lagbunden frihets omutliga tolk".

Axel Oxenstierna Àr klÀdd i en 1600-tals drÀkt med ett gehÀng över höger axel. I sin högra hand hÄller han det dokument som symboliserar hans administrativa gÀrningar medan hans vÀnstra hand hÄller i handtaget till vÀrjan som symboliserar hans militÀra gÀrningar.

Sockeln Àr gjord i blÄgrÄ stockholmsgranit och höggs av bolaget Anderssons Mekaniska Stenhuggeri. I sockeln finns Axel Oxenstiernas namn inhugget och den har mÄtten 4,2 x 2,4 x 2,4 meter.

Den totala kostnaden för statyn och sockel uppgick till ca 65 000 kronor.

Platsen1

Axel Oxenstierna Àr den svenska adelns frÀmsta representant genom historien och att statyn skulle stÄ vid adelns centralpunkt, Riddarhuset, var sjÀlvklart. Det fick dock bli pÄ gÄrden mot norr dÄ Gustav Vasa stÄr staty pÄ framsidan mot söder.

AvtÀckelsen1

Statyn av Axel Oxenstierna avtÀcktes den 10:e mars Är 1890 i strÄlande solsken och under nÀrvaro av Kung Oskar II, prinsarna, konstnÀren John Börjesson, ridderskapet med sin ordförande Bror Abraham Leijonhuvud i spetsen, flera representanter frÄn Svenska Akademien dÀr den stÀndiga sekreteraren Carl David af Wirsen var i första ledet.

Ett flertal tal hölls, bl.a. av Bror Abraham Leijonhuvud och Carl David af Wirsen lÀste upp ett skaldestycke som hyllade Axel Oxenstierna. PÄ kvÀllen hölls en fest hemma hos konstnÀren dÀr bl.a. Gustaf Upmark anlÀnde klÀdd som Axel Oxenstierna och höll ett tal till sin skapare.

 

Om John Börjesson

Johan Laurentius Helenus Börjesson föddes i Tölö socken i Halland, strax söder om Göteborg, den 30:e december Är 1835. Hans far var pastor Laurentius Börjesson och hans mor Britta Helena Graff. Fadern var förutom prÀst Àven en poet med flera publicerade dikter. Hans far dog dock redan nÀr John Börjesson var 7 Är och dÄ flyttade han med sin bror och mor till Masthugget i Göteborg dÀr han vÀxte upp i relativ fattigdom.

Efter att han gjort klar skolan i Masthugget gick han till sjöss i tvÄ Är men ÄtervÀnde till Göteborg och arbetade som skrÀddarlÀrling. Den 5:e oktober Är 1858 började han pÄ Konstakademien i Stockholm och tog examen Är 1866. Efter en tid dÀr han arbetade tillsammans med sin bror i dennes bageri i Göteborg fick han ett resestipendium Är 1871 och reste till Rom.

Efter Äterkomsten till Sverige Är 1873 gifte han sig den 24:e maj 1873 med Lousie Frederikke Anna-Mathea Bartholin (1851-1933). De fick barnen Börje (skulptör), Gunnar (mÄlare) och Lena (skulptör). Han reste senare till Paris Är 1876 och ÄtervÀnde till Sverige igen Är 1879 och denna gÄng bosatte han sig i Stockholm dÀr han den 28:e maj Är 1882 blev professor vid Konstakademien. En tjÀnst han skulle ha fram till sin pension den 28:e september Är 1907.

Han har gjort en rad skulpturer mm, bl.a: KÀgelspelaren 1871, Göteborgs konstmuseum. FÄngen viking, 1878. Ludvig Holberg, Bergen 1881. Erik Gustaf Geijer, Uppsala 1885. Carl Wilhelm Scheele, Stockholm 1892. Nils Ericson, Stockholm 1893. Karl X Gustav, Stortorget, Malmö 1895. Karl XI, Karlskrona 1896. Magnus Stenbock, Helsingborg 1901. Karl IX:s ryttarstaty, KopparmÀrra, Göteborg 1904. Jonas Alströmer, Göteborg 1905. Axel Oxenstierna, Riddarhuset, Stockholm 1890.

John Börjesson Àr representerad: Nationalmuseum i Stockholm, Göteborgs Konstmuseum och Statens Museum för Kunst i Köpenhamn.

I Södra Ängby har han fĂ„tt BörjessonvĂ€gen uppkallad efter sig. Han dog den 29:e januari Ă„r 1910 och ligger begravd i Nacka församling i Stockholm.



Test