Öppna stĂ€ng menyn
En bild pÄ ett stort hus
En bild pÄ ett hus
En bild pÄ ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Axel Oxenstierna i Gamla Stan i Stockholm

Bild pÄ Axel Oxenstierna


Information om Axel Oxenstierna

Årtal: 1890
KonstnĂ€r: John Börjesson
Gjutare: OkÀnd
Material: Brons
Lat: 59.32613  Long: 18.065386

 

Om konstverket

Statyn av Axel Oxenstierna avtäcktes år 1890 i närvaro av Kung Oskar II, adelsmötets ordförande Friherre Bror Abraham Leijonhufvud, en stor del av adeln m.fl. Flera tal hölls samt även poesi framförd av Svenska akademiens ständiga sekreterare Carl David af Wirsen.

Att statyn resten under år 1890 har inte bara att göra med att det var Axel Oxenstierna som vad den drivande person bakom bygget av Riddarhuset på 1600-talet utan också att nationalismen var stark under slutet av 1800-talet. Axel Oxenstierna symboliserade en period i svensk historia, stormaktstiden, som var speciellt viktigt för de nationalistiska idéerna mm.

Initiativet till statyn kom från adeln själva som också bekostade statyn. De hade anlitat den främsta svenska skulptören under denna tiden, John Börjesson, som gjorde skulpturen i gips i sin atelje. Gipsskulpturen skickade sedan till konstgjuteriet H. Gladenbeck et Sohn i Friedrichshagen utanför Berlin där den göts i brons.

Sockeln är gjord i blågrå stockholmsgranit och höggs av bolaget Anderssons Mekaniska Stenhuggeri. I sockeln finns Axel Oxenstiernas namn inhugget och den har måtten 4,2 x 2,4 x 2,4 meter.

Axel Oxenstierna är klädd i en 1600-tals dräkt med ett gehäng över höger axel. I sin högra hand håller han det dokument som symboliserar hans administrativa gärningar medan hans vänstra hand håller i handtaget till värjan som symboliserar hans militära gärningar. Axel Oxenstierna grundade bl.a. det första svenska ämbetsverket, det svenska Postverket, det svenska arkivväsendet mm. Han delade in Sverige i län med en landshövding som högsta chef, han betraktas som grundare av den moderna svenska statsapparaten. Axel Oxenstierna var också mycket inblandad i en rad krig som Kung Gustav II Adolf förde i Baltikum och Europa.

Info om bilden

Bilden är fotograferad år 2016 och går att beställa i högupplöst format. Bilden ovan tillhör redaktionen för www.stockholmgamlastan.se. Det går bra att ladda ner bilden för privat bruk och att använda den på egen hemsida med copyright texten intakt men inte att använda den på sociala medier, sälja eller på annat sätt förmedla den till 3:e part.

Ovan bild är behandlad i Photoshop men originalbilden är bevarad i det högupplösta formatet 1093 x 2080 pixlar i 240 dpi. I den s.k. .psd filen som vi skickar mot ersättning ingår alla lager inkl. de som ger bilden ovan utseende samt originalbilden.

 

Om John Börjesson

Johan Laurentius Helenus Börjesson föddes i Tölö socken i Halland, strax söder om Göteborg, den 30:e december år 1835. Hans far var pastor Laurentius Börjesson och hans mor Britta Helena Graff. Fadern var förutom präst även en poet med flera publicerade dikter. Hans far dog dock redan när John Börjesson var 7 år och då flyttade han med sin bror och mor till Masthugget i Göteborg där han växte upp i relativ fattigdom.

Efter att han gjort klar skolan i Masthugget gick han till sjöss i två år men återvände till Göteborg och arbetade som skräddarlärling. Den 5:e oktober år 1858 började han på Konstakademien i Stockholm och tog examen år 1866. Efter en tid där han arbetade tillsammans med sin bror i dennes bageri i Göteborg fick han ett resestipendium år 1871 och reste till Rom.

Efter återkomsten till Sverige år 1873 gifte han sig den 24:e maj 1873 med Lousie Frederikke Anna-Mathea Bartholin (1851-1933). De fick barnen Börje (skulptör), Gunnar (målare) och Lena (skulptör). Han reste senare till Paris år 1876 och återvände till Sverige igen år 1879 och denna gång bosatte han sig i Stockholm där han den 28:e maj år 1882 blev professor vid Konstakademien. En tjänst han skulle ha fram till sin pension den 28:e september år 1907.

Han har gjort en rad skulpturer mm, bl.a: Kägelspelaren 1871, Göteborgs konstmuseum. Fången viking, 1878. Ludvig Holberg, Bergen 1881. Erik Gustaf Geijer, Uppsala 1885. Carl Wilhelm Scheele, Stockholm 1892. Nils Ericson, Stockholm 1893. Karl X Gustav, Stortorget, Malmö 1895. Karl XI, Karlskrona 1896. Magnus Stenbock, Helsingborg 1901. Karl IX:s ryttarstaty, Kopparmärra, Göteborg 1904. Jonas Alströmer, Göteborg 1905. Axel Oxenstierna, Riddarhuset, Stockholm 1890.

John Börjesson är representerad: Nationalmuseum i Stockholm, Göteborgs Konstmuseum och Statens Museum för Kunst i Köpenhamn.

I Södra Ängby har han fått Börjessonvägen uppkallad efter sig. Han dog den 29:e januari år 1910 och ligger begravd i Nacka församling i Stockholm.



Test