Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Pye Engström

Bild på Pye Engström

1928-6-8 - --

Ester Agneta Pye Engström (född Nanneson) föddes i Danderyd, norr om Stockholm, år 1928. Hennes far var agronomen och ekonomen Per Ludvig Nanneson (1881-1963) och hennes mamma var Ester Ingrid Augusta Biel (1889-1980). Hon växte upp där tillsammans med sina båda äldre systrar.

Efter att gått igenom folkskolan mm studerade hon på Konstfack åren 1945-1948 och därefter på Kungliga Konsthögskolan åren 1948-1953. Under tiden på Konsthögskolan träffar hon också sin man, författaren Claes Engström (1927-2017), som hon gifter sig med år 1951. Åren 1953-1954 studerar hon på Den Kongelige Danske Kunstakademien i Köpenhamn.

Pye Engströms första offentliga konstverk kom år 1956, "Embryo" som finns i Solna, nästan samtidigt som hennes man Claes publicerade sin första bok "Löjliga familjen" år 1955. De skulle fortsätta att arbeta nära varandra fast i var sitt område inom kulturen.

Pye har gjort ett stort antal konstverk som går att se runt om i Sverige, från Gotland till Kiruna. Henns kanske mest kända konstverk är "Efter badet" år 1976 där hon skapat 7 sittplatser utanför Västertorpsbadet i form av 7 kända personer (Elise ottesen-Jensen, Paulo Freire, Sara Lidman, Mao Zedong, Angela Davis, Georg Borgström och Pablo neruda) som man kan sitta i knät på, "Familjen" år 1972 i Gamla Stan i Stockholm, "Vår enighets fana" år 1985 i Norrköping, "Grundlagen" år 1986 i Malmö och "Fåglarna i handen" år 1998 i Eskilstuna bara för att nämna några.

Pye Engström hugger sin skulpturer främst i sten och trä och där de vänliga och lekfulla skall inbjuda till att ta och känna på konstverken. Pye själv säger "De mår bra av det" när hon blir tillfrågad. Det är också något som går igenom i hennes konst, att människorna som ser den inte bara skall betrakta utan även känna, sitta, påverka. Tar man skulpturen "Familjen" i Gamla Stan i Stockholm så går det att flytta alla de tre delarna (en mamma, en pappa och ett barn) inbördes så att de skiftar plats och ger ett nytt spännande intryckt.

Ofta, men inte alltid, är hennes konstverk runda och känns lite mjuka trots det hårda materialet. En vanligt förekommande motiv är det lekande barnet, den gravida kvinnan eller en sluten mansgestalt. Kanske är det något från hennes egen barndom som går igen eller är det så hon uppfattar relationen inom en familj.

Hon gifte sig, som sagt, med Claes Engström år 1951 och de fick barnen Finn och Shakuntala. Sedan 1970-talet har hon sin atelje i Rute på Gotland.



Test