Öppna stäng menyn
En bild på ett stort hus
En bild på ett hus
En bild på ett litet hus
En bild en telefon mm
En bild en karta

Vinterbroar i Stockholm

Vinterflottbroarna i Stockholm var broarna som lades ut på isen över Söderström åren 1885-130 för att underlätta passagen mellan Södermalm och Gamla Stan samt Norrmalm.

Bild på Vinterbroar


Fakta och historia om Vinterbroar


Invigdes: 1886--
Längd: 0 meter
Bredd: 0 meter
GPS: ,

Vinterflottbroarna över Söderström existerade åren 1885-1932 och det kom till för att underlätta passagen mellan Södermalm och Gamla Stan / Norrmalm. Dessa år var en period när trafiken och befolkningsmängden i Stockholm ökad vilket skapade stora problem, det är bl.a. nu som begreppet "Slusseneländet" skapas. På bilden nedan syns vinterbro över Riddarfjärden år 1906.

Bild på en vinterflottbro år 1906
Vinteflottbron år 1906. Foto av okänd

För att ta sig mellan Södermalm och Norrmalm fanns endast Slussen och järnvägsbroarna som Sammabindningsbanan gick över, dagens Centralbro, Västerbron, Essingeleden mm var inte byggda. På bilden nedan syns vinterbron mellan Munkbron och Mariahissen år 1910.

Bild på Vinteflottbron år 1910
Vinterflottbron år 1910. Foto av Axel Malmström

Ett sätt att lätta på trycket var att under vintrarna lägga ut s.k. Vinterflottbroar. Det var pontonbroar för gående. Fram till år 1912 tog dessa broar alltid bort när det blev isfritt så att båtarna kunde passera.

År 1912 blev den s.k. X-bron kvar över sommarhalvåret, man gjorde mittendelen av bron öppningsbar för båtarna och på det viset kunde bron vara kvar. Det var en stor förbättring för de gående som skulle ta sig över Söderström. Se stora bilden övers. Namnet X-bron kom av att den gick som en X över Söderström.

Den sista Vinterflottbron var den mellan Södermalm och Kornhamnstorg år 1932, se bilden nedan.

Bild på Vinterflottbron år 1932
Vinterflottbron år 1932. Foto av John Söderberg



Test